Tidak Tenteram

Negeri ini


Malam ini, hati sangat gundah.
Memikirkan hari esok.

Puas sang hati cuba, menenggelamkan pesimis.
Tapi, umpama menenggelamkan bola ke dasar air.
Lama-lama tujahan pesimis menerpa dengan lebih kuat lagi.

Sedangkan, ujian ini bukanlah sebesar-besar ujian.
Aku tahu, lebih ramai lagi yang diuji dengan ujian yang maha berat.

Allah hadirkan ujian ini buat aku belajar.
Belajar erti sabar.
Belajar erti optimis.
Belajar erti berbaik sangka dengan Allah.
Belajar erti doa itu senjata.
Banyak yang aku boleh pelajari.

Cuma, realitinya, esok umpama medan tempur.
Tiada kata lain, untuk mara.
Berundur tak mungkin sekali.

Puas mencari teman curhat.
Belum dilafaz dengan kata, ramai teman menghulurkan tangan.
Mungkin riak wajah aku yang kelam.

Haih, belajarlah wahai diri.

Aku sedang tidak tenteram.

Kata sahabat,

"Curhat kepada Allah akh..
Dia bagi ujian,
dan Dia bagi jawapannya.."

Hanya mampu tersenyum.
:)



----------
[1] Tidak berhajat untuk membuat puisi, sajak, pantun dan yang sewaktunya. Ini curhat tanpa nada.

[2] Anda yang membaca, tolong doakan eh! Semoga Allah membalas kalian dengan sebaik-baik kebaikan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tentang Mek

Lagok bodo tapi bersengat

Mereka yang dari pintu ke pintu