Hasil vs Usaha

Alhamdulillah, ana diberi kesempatan lagi untuk mencoretkan lagi sedikit pedoman untuk diri ana terutamanya dan sampaikan sedikit yang ana dapat kepada teman-teman sekalian. Ana kronologinya seringkas mungkin namun insya Allah intinya tidak terpisah dari apa yang hendak disampaikan.

Hari ini seperti sebelumnya, ana akan berbuka puasa bersama teman-teman serumah. Di Jakarta ni waktu berbukanya lebih kurang pukul 6 lebih. Risau juga ketika mula-mula datang di sini sebab telah terbiasa dengan waktu solat di Malaysia. Takut nikmat ni ditarik akibat diri yang alpa. Nikmat bersolat, menghadap Ilahi, bersyukur atas segalanya, memohon ampun bagi setiap masa dan memiliki hati yang taat pada al-Khaliq.

Sesudah itu tunaikan solat maghrib dan berangkat ke masjid bersama teman-teman. Bagi masjid tempat ana solat, solat terawikh dilakukan sebanyak 4 rakaat dengan satu salam. Dan setiap malam akan di adakan sedikit tazkirah seusai rakaat kelapan. Jika sebelum ini, ketika tazkirah, mata ana akan berbunga dengan sakinah. Tenang je mata ini lelap walaupun ilmu mencurah-curah disampaikan oleh al-ustadz. Lalai betul diri ana ni. Penat yang sedikitpun tak boleh tahan. Tapi nafsu yang menggoda tak cuba pula ana tahan. Astaghfirullah. Pada awalnya ana merancang untuk pulang awal tanpa mengikuti majlis ilmu tersebut. Tapi ntah la dari mana timbul rasa rugi kalau tak ikut majlis ilmu pada malam tersebut.

Alhamdulillah malam tersebut mata ni tak dikuasai nafsu untuk mengorak diri ini kealam mimpi. Dan apa yang ana tertarik dengan isi ceramah ustadz tersebut ialah puisi yang dibawanya. Ana selitkan sedikit dan ada yang ditokok tambah.


Ketika aku kecil,

Aku berada dalam khayalan yang luas,

Ketika itu imaginasi aku tanpa batas,

Aku bebas mengidamkan apa saja,

Aku mengidamkan untuk mengubah dunia ini,

Namun aku sedar aku tidak mampu,

Aku mengidamkan untuk mengubah Negara ku ini,

Namun aku juga tidak mampu,

Aku mengidamkan untuk mengubah bandar ku ini,

Namun, hal itu juga luar jangkauan aku,

Aku mengimpikan mengubah isteri dan anak-anakku,

Namun aku lemah untuk membuatkan mereka taat padaku,

Akhirnya aku mengimpikan mengubah diri ku sendiri,

Namun kini aku di perbaringan,aku tak kuat untuk berubah,

Aku mulai sedar, bahwa diri yang kerdil ini,

Takkan mampu mengubah yang dihadapan andai yang ditangan,

Belum mampu diubah..

Segalanya bermula pada diriku sendiri..

Apa yang tersirat dalam hati tercermin pada peribadi,

Ayuh para daie’ sekalian,

Betulkan yang biasa,

Biasakan yang betul..

Insya Allah..



Dalam berdakwah, kita tersalah hingga mementingkan hasil dari usaha. Kita impikan dunia dengan sinaran akidah tanpa pemesongan, kita impikan apa yang kita usahakan akan terhasil sepenuhnya, kita impikan hamba Allah tersebut akan berubah, namun terkadang hasilnya tidak seperti yang dijangka. Kita mulai lemah untuk terus berdakwah. Kita mulai rasa resah. Semangat kian luntur dan hati kian kabur. Ingatlah wahai diriku dan teman-temanku. Hidayah itu milik Allah. Ia datang dari Allah dan kepadanya juga berkuasa untuk mengambil kembali.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
assalamualaikum...
ya Akhi!!
igt ana lg tak??
farid ramli berkata…
waalaikumussalam..
ingat lagi..mane bleh lupe..
enta kan jejaka feymes..haha
Tanpa Nama berkata…
sesungguhnya Allah melihat pada usaha,bukan hasilnya.kerana DIA yang menentukan hasilnya...~hidayah milik ALLAH~
keep on writing...

Catatan popular daripada blog ini

Tentang Mek

Mereka yang dari pintu ke pintu

Puasa: Antara Optimum dan Maksimum