Catat-catat

Bajaj di Jakarta: Gambar semasa awal menjejak kaki ke Bumi Jawa
Cuba mencatat perihal bumi Jawa. Kalau dilihat pada kategori entri yang saya tulis, terdapat satu yang saya kategorikan sebagai 'Catatan Bumi Jawa'.

"Bumi Jawa ni best sebenarnya!" kadang-kala sengaja gunakan ayat ni, untuk sedapkan hati.

Bila lihat di facebook, rakan-rakan di negara lain sering siarkan permandangan menarik di negara mereka belajar. Terutamanya, yang belajar di negara 4 musim. Sangat indah dan cantik. Jika musim luruh, dapat lihat dedaun gugur menutupi jalan. Jika musim bunga, suasana permandangan bunga-bunga yang berwarna-warni, sangat menenang jiwa. Musim salji pula, mereka bermain papan luncur salji (snow-boarding), membuat boneka salji dan pelbagai lagi. 

Pastinya kita akan cemburu bukan?

Tapi di bumi Jawa ini, apa yang kita nak kongsikan?

Sebenarnya banyak sangat yang menarik di sini. Cuma dari sudut pandang kita yang membuatkan sesuatu benda itu menarik ataupun tidak. Jadilah kita umpama benih yang kuat, biarpun dicampak di mana sekalipun, tetap dapat tumbuh dengan subur dan memberi manfaat pada orang lain.

Kisah bajaj, bas umpama tin besi buruk, sistem ojek, tikus yang berkeliaran, demonstrasi, banci keliling yang meminta duit, macetnya jalan dan banyak lagi. Biarpun ianya kadang-kadang kita rasakan umpada terkebelakang. Namun, itulah bumi Jawa ini. Itulah pengalaman kita. Pengalaman bukanlah hanya sesuatu yang indah. Adakala, pengalaman pahit itu lebih lunak untuk dikenang dan diceritakan dimasa depan.

Jadi, hargailah masa kita disini. Kutiplah sebanyak mana manfaat, dan sebarkan manfaat kita pada orang lain.

Agar diri kita, menjadi insan yang berguna.

Insha Allah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tentang Mek

Lagok bodo tapi bersengat

Mereka yang dari pintu ke pintu