Qalbu


Lama sangat tak kemaskini. Blog ni dah umpama hidup segan mati tak mau. Saya sedang menghadapi penyakit qalbu sekarang ini. Ya, penyakit qalbu!

Seperti yang pernah dibahas oleh Dr MAZA dalam artikel di blognya, penggunaan hati pada istilah qalbu adalah kurang tepat. Penggunaan yang lebih tepat adalah jantung ataupun jantung-hati.

Terdapat dua jantung, satunya dari segi fizikal dan satunya dari segi spiritual. Kedua-duanya mempunyai peran yang berbeza. Sama ada penyakit jantung fizikal, dan penyakit jantung spiritual, mana satu yang lebih bahaya?

Boleh jadi, orang yang sihat fisiologis jantung fizikal, tapi rosak dalam jantung spiritualnya. Begitulah juga sebaliknya. Boleh rujuk 2 artikel Dr Maza mengenai jantung ini;

1. Jantung Bukan Hati
2. Antara Dua Jantung

Insya Allah esok, saya akan menghadapi peperiksaan Integrasi 2 berkaitan penyakit jantung (qalbu). Sekarang sedang di blok Sistem Kardivaskular 2, membahaskan patologis (kelainan/penyakit) yang terjadi pada jantung ataupun pembuluh darah. Hipertensi (Darah tinggi), Stroke, Penyakit Jantung Kronik, Penyakit Jantung Reumatik, Koroner, Gagal Jantung, dan banyak lagi. Satu modul perlu dihafal.

Doakan supaya dipermudahkan.

Robbi yassir, wa la tuassir..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tentang Mek

Mereka yang dari pintu ke pintu

Puasa: Antara Optimum dan Maksimum