"Cerpan"

Sebuah karya dua orang pelajar.

Saya menyiapkan sedikit cerpan ini. Seterusnya disambung oleh seorang sahabat setelah dia puas mengutuk tulisan saya. Malangnya, cerpan ini tergantung suku jalan. Mungkin ini adalah promo untuk cerpan penuh. Mungkin je la =P

Jadi, sila baca dan kutuk/komen. Sebabnya, sahabat saya juga yang akan terasa nanti. Hehe. Nama sahabat dan jantinanya terpaksa dirahsiakan.

Klik full size pada butang kanan bawah

Tujuan utama penghasilan benda ni hanyalah untuk dakwah. Saya tertarik dengan penyampaian yang wujud dalam novel 'Tautan Hati' tulisan Fatimah Syarha Mohd Nordin.

Jadi tulisan ini hanyalah sebuah modul tarbiyyah yang dibina dalam bentuk jalan cerita. Tidak semua perkara mudah dihadam dengan silibus usrah yang berperingkat. Lebih-lebih lagi, apabila orang tidak mengenal usrah maka bagaimana untuk mereka mengenal marhalah-marhalah yang wujud didalamnya? Jadi ini adalah gambaran konsep kasar dan dibina dalam bentuk penceritaan.

Cuma malangnya, ia tidak dapat disiapkan. Jika ada sesiapa berminat untuk sambung, bagitahulah. Untung jualan kita bahagi 50-50 (haih, dah lari niat ni). Bergurau-gurau. Siapa yang rasa berminat untuk sambung, silakan.



-------
[1] Perkataan cerpan tu tak tahulah ianya ada atau tidak. Sepatutnya novel pendek rasanya.

Ulasan

basimahshaliha berkata…
boleh sambung lagi tue..

insyaAllah ade yg akn dpat pengajaran..^^
vannyCHT berkata…
cerpen y anda cuba siapkan ini mengingatkan sy akan dua buah novel y sgt mnarik n byk pengajaran....
"tautan hati" (sepertinya byk ilham dari anda benar dari buku ini...) dan "ketika cinta bertasbih 1"...
maaf atas kritikan ini....tp mbaca cerpen anda setakat ini mbuat sy fikir itu cuma rangkuman scene dlm 2 novel ini.....maaf atas pendapat jujur dari seorang pminat novel2 pmbina jiwa islamik....
tapi sy percaya saudara lebih kreatif dari ini....dan niat murni saudara dlm dakwah sy kagumi....
semoga saudara n teman dpt siapkan....
farid ramli berkata…
basimah:
Insya Allah..


vannyCHT:
Segan pula bila baca komen ni. Sebenarnya sahabat saya duk tegur cerpen ni sama dengan Ayat-ayat Cinta. Saya sendiri belum pernah membaca novel Ketika Cinta Bertasbih. Tak apalah, memang teruk sikit penulisan saya tu. =)

Catatan popular daripada blog ini

Tentang Mek

Mereka yang dari pintu ke pintu

Puasa: Antara Optimum dan Maksimum